Dr. Hugo H. van der Molen - Wederikweg
114 - 9753 AE Haren, The Netherlands
Tel: +31 (0)50 534 8795; email: [email protected]
Follow@plattezaken en Facebook of Linkedin
See page
on explanations, sales conditions, costs of shipping and on how to order
and to pay.
Paypal accepted
postage and packing: Netherlands 5-7 Euro; Abroad: 7 Euro
You are here: home - scripophily - Dutch trains and tramways
Electrische Spoorweg Maatschappij (NV), gev. te Amsterdam
opgericht 22-12-1902, druk: C.A. Spin en Zoon, A'dam, afm. ca. 22 x 23 cm., fraaie zwarte sierrand;
---------- Bewijs van aandeel f 250 aan toonder in een Maatsch. kapitaal van f 3 miljoen; A'dam 1904, met vol. couponblad waarvan 2 coupons geknipt; volgens een stempel op de achterkant in 1925 overgeschreven t.n.v. de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen te Haarlem, conditie bijna UNC (drukfris), prijs 75 €.
---------- Bewijs van aandeel, f 250 aan toonder in een Maatsch. kapitaal van 3,75 miljoen gulden, dus na een uitbreiding met een 2e uitgifte ad 750.000 gulden; A'dam 1913,
met volledig en vast couponblad,
per sept. 2004 bij mijn weten nog nooit geveild; conditie UNC (drukfris), prijs 250
De zetel en de naam veranderden in 1943 in "Electrische Spoorweg Maatschappij
N.V." te Haarlem. In 1946 veranderde de naam nogmaals in "Noord-Zuid Hollandsche
Vervoer Maatschappij N.V.". De aktiviteiten concentreerden zich rond Haarlem
(overname van de "Eerste Nederlandsche Electrische Tram Maatschappij) en
verde exploiteerde men een lijn Haarlem-Amsterdam, een stadslijn in Amsterdam,
een paar lijnen ten noorden van Amsterdam en rond Den Haag en Leiden. Op 9
november 1961 is het bedrijf opgeheven. (bron: CollectWeb, nov. 2001).
Geldersch Overijsselse Stoomtram-Maatschappij, gev. te Lochem (G), opgericht
7-7-1884;
3 orig. handt.; zwarte sierrand, ingedrukt blanco belastingzegel, Lochem
15-7-1885; Bewijs van aandeel, f 250:
----- afgegeven aan......blanco....; kleine roestsporen, ongevouwen,
los couponblad + bewijs van rechtsherstel; 45 Euro = f 99.
----- zonder roestsporen, zonder coupons, geen bew. rechtsherstel; 45
Euro.
----- op naam van mevr. G. Postma te Deventer, met coupons, roestig, 45
Euro.
------- aandeel f 1000 uit 1881; zwarte sierrand op groene tekening
op beige veld.
Van dit type zijn van de series met de letters A t/m E elk 100 aandelen
uitgegeven;
------- serieA, F/VF, met coupons, gatenontwaarding,115 Euro
------- serie B, VF en vrij goed, dwz geen kleine scheurtjes, noch plakselresten:
125 Euro
------- serie B, VF en in redelijke conditie (beter dan F), 60 Euro
------- serie C, VF maar heel mooi, 158 Euro; VF en zonder scheurtjes:
68 Euro; VF en met klein scheurtje bovenin middenvouw: 43 Euro.
------- serie E, conditie F: 34 Euro
------- aandeel f 1000 uit 1906 t/ m 1908, zwarte jugendstil rand,
groen veld, zwarte letters, wit diepdruk bel. stempel, Typogr.: M. Lindebaum
& Co., Amsterdam
Van dit type zijn van de series met de letters F t/m I elk 100 aandelen
uitgegeven;
------- serie F, 1906, gatenontwaarding en blauw belastingstempel, van
8 juni 1941, couponbladen aangeniet, ongevouwen, VF/EF: 50 Euro.
------- serie G, 1906, blauw belastingstempel, met losse coupons, VF-,
roestvlekjes, sterke vouwen, 57 Euro
------- serie H, 1908, EF, maar als UNC, met los couponbladrestant, 57
Euro
------- serie I, 1908, 75 Euro.
literatuur:
----- De Gooische Stoomtram (moordenaar), VVOF Mededelingenblad, dec. 1980, p. 10-15, 2 afb, 1 tabel, door J. Kruizinga.
----- Gooische Stoomtram, Historische Kring Diemen, jaargang 8, nummer 1-1998, p. 1-32, met 8 artikelen van div. auteurs, met 61 afb.
Guyna Goud Placer Maatschappij, gev. te 's Gravenhage:
(English: Gold mining and related activities
in Dutch Guyana = Suriname)
Typ: Belinfante-Schinkel; opgericht op 21-5-1898; Doel was het exploiteren
van de goudconcessie vroeger op naam staande
van de Mineraal-Maatschappij Suriname en het doen van zaken op mijnbouwkundig gebied in Suriname, zo ook het daar
te lande in cultuur brengen van gronden, aanleggen
en exploiteren van telephoon- en tramlijnen, her exploiteren van stoombootdiensten en laboratoria en verder het verrichten
van alles wat met een en ander in verband staat.
Maatsch. Kap. in 1906 vergroot naar f 3.100.000 waarvan 1 mln. in gewone
aandelen, in coupures van f 100 tot f 500; Het faillissement werd 2-9-1926
uitgesproken. Originele handtekening van directeur M.C. Verloop;
----------Bewijs
van gewoon aandeel f 250;
VVOF cat. no. 167 b , groene fraaie sierrand, zwarte, groene en rode letters,
's Gravenhage, aug. 1906; aan de binenkant een stempel "D.J.
Spaans, Kastanjelaan 1, Purmerend", 95 Euro.
---------- Bewijs van preferent aandeel f 1000, VVOF cat. no. NLH 0167
d; 's Gravenhage 1906, fraaie bruine sierrand, zwarte, rode en gele
teksten; VF-, maar geen wezenlijke beschadegingen. Div. bruine vouwen en
vlekjes, gepreegd bel. stempel; 75 Euro.
Kediri Stoomtrammaatschappij Gev. te Amsterdam, Aandeel groot f 1000, A'dam 1895; Ik vraag deze aandelen te koop. Mail me uw aanbod ! |
Nederlandsche Spoorwegen
obligaties met Vignet van een Elok 1200 met passagierswagens. See picture.
Alle met restant couponblad, soms aangeniet.
----- 3,5% obligatie f 1000, in bruine druk, Utrecht 1955, met
facsimile handtekening van toenmalig directeur Ir. F.Q den Hollander, conditie VF à EF: ontwaarding met grote gaten door de facsimile handtekeningen, prijs € 25
----- 4 3/4 % obligatie, f 1000,- , in blauwe druk, Utrecht, 1957, met
facsimile handtekening van toenmalig directeur Ir. F.Q den Hollander, conditie VF,
lichte verticale vouw, prijs: € 25.
Nederlamdsche Zuid-Ooster Spoorweg-Maatschappij 's Gravenhage, 1873 Aandeel aan toonder, serie A, nr. 5602 , groot f 240 = £ 20 Afm. 26 x 19 cm., met heel groot, nog volledig, aanhangend couponblad . Zeer decoratieve sierrand , druk: gebr. Binger, A'dam. English translation : Dutch South-Eastern Railway-Company, One share to bearer of £ 20. |
Geschiedenis (bron: Wikipedia);
Bron Wikipedia:
De Nederlandsche Zuid-Ooster Spoorweg-Maatschappij (NZOS) werd opgericht op 31 augustus 1872 nadat op 8 december 1871 een concessie werd verleend voor de aanleg en exploitatie van een spoorlijn van Tilburg via 's-Hertogenbosch naar Nijmegen. Voorzitter van het bestuur van deze maatschappij was Jan Philip de Bordes. Het duurde echter nog tot 4 juni 1881 voor de spoorlijn werd geopend. Ook met de pogingen om de exploitatie te regelen verliep het niet zo vlot. Pogingen uit 1877 om de exploitatie door de Chemins de fer Grand Central Belge (GCB) te laten uitvoeren werden door de regering niet toegestaan. Uiteindelijk werd de exploitatie vanaf 1 mei 1883 door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) van de NZOS overgenomen, waarbij ook de locomotieven 1-8 door de SS werd ingelijfd. Op 31 december 1894 werd ook de spoorlijn verkocht en werd de NZOS opgeheven.
Voor foto's en veel meer beschrijvingen, zie de website van Martijn van Vulpen.
Nederlandsche Tramwegmaatschappij, afwisselend te Utrecht
en Heerenveen,
----- 1880, Utrecht, bewijs van aandeel f 250 (blankette) in
maatsch. kapitaal van f 300.000, rood, geel, groenen sierrand, in de
onderdruk een 12 bij 5 cm. afbeelding van een door 1 paard getrokken tram,
volledig couponblad, UNC, see picture,
100 Euro.
----- 1880, Utrecht, bewijs van aandeel f 1000 (blankette), in
maatsch. kapitaal van f 300.000, rood/beige/blauwe sierrand,12 bij 5
cm. afbeelding van een door 1 paard getrokken tram, volledig couponblad,
UNC, see picture, slechts 1 ex. beschikbaar: € 500.
----- 1881, Utrecht, bewijs van aandeel f 250 (blankette) in maatsch.
kapitaal van f 1.500.000, rood/geel/groene sierrand, afbeelding van een
door 1 paard getrokken tram, volledig couponblad, UNC, see picture, 68 Euro.
----- 1881, Utrecht, bewijs van aandeel f 250 (no. 952c, wel gelopen)
in maatsch. kapitaal van f 1.500.000, rood/geel/groene sierrand, afbeelding
van een door 1 paard getrokken tram, los couponblad, VF, maar 2 cm scheur
midden boven, ontwaarding door 2 kolommen gaatjes, see picture, 250 Euro.
----- 1881, Utrecht, bewijs van aandeel f 1000 (no. 820, wel gelopen)
in maatsch. kapitaal van f 1.500.000, rood/beuge/blauwe sierrand, afbeelding
van een door 1 paard getrokken tram, los couponblad, conditie VF-: met 2
cm scheur midden boven en onderen klein gat op de vouwen in het midden, ontwaarding
door 2 kolommen gaatjes, see
picture, 150 Euro.
----- 3,5% obligatie f 1000 in leening f 2 miljoen, Utrecht
1896, zwarte sierrand op wit, orig. handt. dir. en 2 comm., aanhangend
couponblad, stempel "betaald" en blauw belastingstempel, druk: Holdert &
Co., Amsterdam, VF, met kleine randbeschadigingen. Zie afbeelding.
------------------- ontwaarding met 2 - 6 kleine kruisjes door handtekeningen,
50 Euro.
------------------- ontwaarding door 2 veticale rijen grote of kleine gaten,
35 Euro.
----- 4% obligatie f 1000 in leening f 1 miljoen, Utrecht 1900,
zwarte sierrand op groen patroon, druk: Holdert & Co., Amsterdam, met
los of aanhangend couponblad, see picture,
--------------- alleen beperkte gatenontwaarding door handtekeningen: 50 Euro.
--------------- ca. 15 gaten links en rechts, dus in 2 kolommen, maar zonder
de teksten te raken: 35 Euro
----- 3,5% Obligatie f 500 in een lening van f 1.876.500, Heerenveen,
1907, groene sierrand, EF: 60 Euro
----- idem, met grote rode opgedrukte tekst van de vereeniging
ter behartiging van klagers van houders ..... etc ,
VF, 15 Euro.
----- Winstaandeel, 1912, originele handtekening van directeur
C. Hamelink, blouwe sierrand, oranje gedrukt belastingstempel,
----------------------------- EF, ontwaarding met 2 wyber-vormige gaten,
VF, 10 Euro
----------------------------- UNC, ongevouwen, 23 Euro
----- Bewijs van Vijf Winstaandelen, 1912, originele handtekening
van directeur C. Hamelink, blouwe sierrand, oranje gedrukt belastingstempel,
rood rechthoekig stempel "ongeldig", bewijs voor rechtsherstel aangeniet,
16 Euro
----- Bewijs van Zes Winstaandelen, september 1912, met aangehechte
couponresten, donkerrode sierrand, oranje gedrukt belastingzegel, originele
handtekening van directeur C. Hamelink,
----------------------------- EF, volledig couponblad, geen gatenontwaarding,
stempeltje "ongeldig", 16 Euro
----------------------------- VF, gatenontwaarding, aanhangende coupons,
f 22 = 10 Euro
------- Bewijs van Een Onderaandeel van Twaalf Gulden Vijftig Cents,
1907, blouwe sierrand, facsimile handtekening van directeur Hamelink, Naast
de aandeelnummers staat in rood 1 van de letters A t/m H.
----------------------------- rood stempel "ongeldig", rond blouw belastingstempel
Noord Holland, recht blouw stempel "winstbewijs afgegeven", met couponblad.
Diverse letters: 15 Euro.
----------------------------- UNC, geen stempels, 15 Euro
----------------------------- UNC, geen stempel, set
van 8 verschillende letters A t/m H van 1 nummer, 75 Euro.
----- Bewijs van Acht Onderaandelen, 1907, bruine sierrand,
rode en zwarte letters, facsimile handtekening van directeur Hamelink, zwarte
en rode letters, rood stempel "ongeldig", rond blouw belastingstempel Noord
Holland, recht groen stempel "winstbewijs afgegeven", met couponblad, VF,
15 Euro.
----- Bewijs van aandeel groot f 100, 18-3-1907, rode sierrand,
zwarte en rode letters, blanco ge drukt belastingstempel Noord Holland,
--------------------------- EF, ongevouwen, met vast couponblad, recht
blauw stempel "winstbewijs afgegeven" + rood stempel "ongeldig", 1 coupon
geknipt. 15 Euro
--------------------------- UNC, ongevouwen, niet ontwaard, volledig couponblad,
15 Euro.
----- Bewijs van Tien Aandelen, elk groot f 100 of te zamen Duizend
Gulden, 1907, paarse sierrand, zwarte en rode letters, blanco gedrukt
belastingstempel Noord Holland,
--------------------------- EF/UNC, ongevouwen, met nog vast couponblad,
43 Euro.
--------------------------- EF, los couponblad, blaauw stempel " winstaandeel
afgegeven", 15 Euro.
----- Bewijs van aandeel f 1000, Heerenveen, 1943, t.n.v. de Staat der Nederlanden, gatenontwaarding, volledig los couponblad, groot formaat, bruin-rode sierrand op gele ondergrond, met in de onderdruk NTM logo, oranje belastingstempel, EF++, # = slechts 300, 65 Euro.
--- 1920, without imprinted orange tax seal, with coupons and attached by a staple is a declaration of "Besluit Herstel rechtsverkeer", price: € 50.
---- 1920, with imprinted orange tax seal, with coupons and attached by a staple is a declaration of "Besluit Herstel rechtsverkeer", price: € 50
---- 1922 without imprinted orange tax seal, with coupons and attached by a staple is a declaration of "Besluit Herstel rechtsverkeer", price € 50 for the best condition, € 25 for one with a more pronounced mid fold and several tiny staple holes.
---- 20-7-1953; Typed in red characters on top of the share: "Dit aandeel strekt ter vervanging van het gelijk genummerde oorspronkelijke aandeel, 's Gravenhage, 20 Juli 1953, N.V. Nederlands-Indische Spoorweg Maatschappij", "duplicate" stamps on share and coupons, attached by staple is the declaration of Besluit Herstel Rechtsverkeer., orange tax seal imprinted. The typed date 9-maart 1920 (not printed as on the other shares !) has been cancelled and replaced underneath by 20 Juli 1953, price € 50.
-------- 1909, aandeel f 500, groen, met zwarte sierrand van muzieknotenschrift,
--------------------- , blankette, UNC, 12 Euro.
--------------------- , semi-blankette, ondertekend door K.Kanebeek en
J. van Doorn, datum "09" geschreven ipv gedrukt (not for sale)
--------------------- , gedrukte "09" in 1909 en stempel uit 1925 "overgeschreven
tnv maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen, Haarlem 15 juni
1925, EF, 34 Euro
-------- 1909, bewijs van 10 aandelen van f 500 = f 5000, grijs,
zwarte sierrand van muzieknotenschrift, met couponblad, stempel "15-6-1925
overgeschreven tnv Hollandsche Ijzeren Spoorweg maatschappij, EF, 79 Euro.
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (NV),
Rotterdam, opgericht 12-11-1878.
Expoiteerde paardentramlijnen, in 1898 werd er met de stoomtramdiensten begonnen op de zuidhollandse en zeeuwse eilanden.
--------- 1879, aandeel f 1000 in kapitaal
van f 500.000, dus # = < 500, omdat er ook aandelen van f 250 bestaan.
Zwarte muzieknotenschrift sierrand op groen, stempel van 15-12-1967 "op
naam gesteld van de NV Nederlandse Spoorwegen te Utrecht", VF met sterke
gebruikssporen, 45 Euro.
--------- 1880, aandeel f 1000 aan toonder, in kapitaal f 1 miljoen, roze,
2e serie, groot f 500.000, dus # = 500, zwarte muzieknotenschrift rand, blauw
stempel "15-12-'67 op naam van: NV Nederl. Spoorwegen", wit belastingstempel,
per dec. 2001 bij mijn weten nog nooit geveild, enige bij mij beschikbare
exemplaar, 500 Euro.
--------- 1900, 3,5% obligatie f 1000 in leening f 2 miljoen, tot 1947,
# = 2000, groene sierrand en letters, rood stempel "afstempeling tot f 600
in 1942 (surceance accoord)", Typ. Wed. S. Benedictus, Rotterdam, orig. handt.
dir. en comm., conditie F, gat links boven in rand en div. scheuren,
50 Euro.
--------- 1915, 5% obligatie f 1000 in leening groot f 500.000, # = 500,
originele handtekeningen van directie en commissaris, blouwe sierrand op
lichtblouw veld, oranje bel. stempel, groot rood stempel uit 1942 met veel
tekst; per april 2008 bij mijn weten nog nooit geveild, enige bij mij beschikbare
exemplaar, prijs 250 Euro.
--------- 1960, 5% 32-j obligatielening, f 800.000, obligatie f 400, oranje gedr. bel. zegel.,
--
prijs 10 Euro; VF+ met aangeniet couponblad
-- prijs 15 Euro; EF, zonder couponblad
-- prijs 25 Euro: EF, met volledig origineel aangehecht couponblad
Semarang Cheribon Stoomtram-Maatschappij
te 's Gravenhage, bewijs
van aandeel
aan toonder van f 1000, 1923, met volledig couponblad en verklaring van
rechtsherstel.
Zwarte muzieknotenrand (black music note border), prijs 34 Euro.
Serajoedal Stoomtram-Maatschappij druk: Boek-, Kunst- en Handelsdrukkerij v/h gebroeders Binger, Amsterdam prijs 23 Euro. |
Stichting Stoomtreinmaatschappij Tilburg-Turnhout, 8% obligatie, 25,- , Tilburg, 1-7-1974, EF/UNC met aanhangend couponblad, prijs 25 Euro
St. Louis-San Francisco Raiway Co.
certificate of $ 1000 ordinary
shares (= 10 ordinary shares of $ 100), issued in Amsterdam in 1929
by the Amsterdamsch Administratiekantoor van Amerikaanse Waarden (Amsterdam
Administration Office of American Values), print: J.H. de Bussy, Amsterdam,
size: 25 by 17 cm., blue decorative border, large printed orange tax seal,
price 50 Euro
Stoomtram Maatschappij "Oostelijk Groningen" te Winschoten. Bewijs
van uitgestelde schuld (renteloos voorschot) groot f 250, behorende bij
obligatie nr. 493a van de 4,5% Geldleening van 1913., Winschoten
1-10-1934,
zwarte sierrand, oranje belastingstempel, 2 stempels m.b.t.
liquidatie-uitkeringen van 1953/54 en een paars zegelwetstempel uit
1953. VF, maar op diverse plaatsen met professionele tape gerepareerd,
niet te koop / not for sale.
Voor zover mij bekend exploiteerden
ze een lijn van Winschoten naar
Delfzijl, de Ôle Grait genoemd, en de lijn Winschoten
Pekela's, Ôle Pait genoemd. (bron Siemon Jeltsema).
Stoomtramweg-Maatschappij Bussum-Huizen, opgericht 16-2-1883, aandeel
f 1000, Amsterdam, mei 1883, kapitaal f 200.000, dus # max. 200 stuks.
Aanleg en exploitatie van stoomtramwegen in het Gooiland. Typogr. C.A.
Spin & Zoon, zwarte sierrand op bruin patroontje, wit gedrukt bel zegel.
--------- zonder rode opdruk (is zeer zeldzaam), per dec. 2001
bij mijn weten nog nooit geveild, enige bij mij beschikbare exemplaar,
no 36: 500 Euro.
------- met rode opdruk, "Krachtens
overeenkomst dato 29 Februari 1892 wordt wordt aan de Stoomtramweg Maatschappij
Bussum-Huizen door de Hollandsche Ijzeren Spoorweg Maatschappij jaarlijks
een huur betaald, overeenkomende met 2,5 Pct. over de uitstaande f 150.000
Aandelen (Zie Artt. 5 en 7). De Hollandsche Ijzeren Spoorweg Maatschappij,
De Raad van Administratie"., gatenontwaarding en terugsluitbare
coupon-hechtingspunten, verder heel mooi, see picture, 75 Euro.
Stoomtramwegmaatschappij "Oldambt", voorloper van de Stoomtramweg-Maatschappij "Oldambt-Pekela" Finsterwolde, December 1881, aandeel nr. 117 aan toonder groot f 1000, in 1900 afgestempeld tot f 500. Afm. 203 mm x 254 mm, couponblad met de nrs. 18-20 resterend. Druk: Gebroeders Hoitsema te Groningen. Condiie VF, niet te koop / not for sale. |
Door allerlei problemen, onder meer verzakking van het spoor, verliepen de eerste exploitatiejaren moeizaam en kon er gedurende langere perioden niet worden gereden. Uiteindelijk leidde dit tot de liquidatie van de maatschappij "Oldambt" en de oprichting op 5 december 1884 van de Stoomtramweg Maatschappij "Oldambt – Pekela", met een steviger financiële basis.
De maatschappij had - volgens de encyclopedie van K. ter Laan uit 1955 - de volgende lijnen:
1e Winschoten-Pekela-Stadskanaal
2e Winschoten-Beerta-Finsterwolde
3e
Winschoten-Scheemda-Nw. Scheemda-Nieuwolde-Wagenborgen-Weiwerd-Delfzijl
4e Zuidbroek-Noordbroek-Nw. Scheemda-Delfzijl
Hier is een voorbeeld van een op achterzijde ingevulde Bestel- en goederenvervoerkaart.
Later werd met bussen gereden. De diensten werden uiteindelijk overgenomen door de G.A.D.O.- Groninger Autobus Dienst Onderneming.
Literatuur: J.S. Giezen: De geschiedenis van de N.V. Stoomtramwegmaatschappij "Oldambt-Pekela". Actief, Scheemda, 1982.
Zie hier voor vele afbeeldingen van de trams etc.
-------- 1-1-1894, Schuldbekentenis f 1000, no. 38, blauwe sierrand, originele handtekening, # = slechts 50 !, handgeschreven tekst: De rente op deze schuldbekentenis is ingaande 10 januari 1893 teruggebracht op vier ten honderd. I have only one piece available, EF, 250 Euro.
(NV) Tram en Bargedienst "Vereeniging", voor 1893 genaamd Stoomtram en
Bargedienst "Vereeniging", gev. te Jutfaas (U), bewijs van aandeel f 300,
Jutfaas, juni 1897, rode sierrand en letters op beige veld. Druk: Stefanus
Mostert & Zonen-Rotterdam, wit ingedrukt belastingstempel, orig. handt.
directeur L. de Ruijter en 3 commissarissen, J...Mijnlief, ....., ..Boogaerdt,
14 november 1972 overgeschreven tnv de NV Nederlandse Spoorwegen, Utrecht,
lage nummers, alle onder no.104, # = ?,
VF, maar heel mooi, 75 Euro.
VF, heel aardig, 45 Euro.
Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij, gev. te 's Gravenhage,
|
Links en literatuur:
De Nederlandse Mijnspoorwegen, geïllustreerd rondschrijven (4 p.) over een gelijknamig boek in voorbereiding, door Gerard de Graaf, oktober 2012.
Nederlandse Spoor- en Tramwegmaatschappijen (30 stuks), VVOF- catalogus nummers NL ST, door Peter Baas,
niet opgenomen in de gedrukte VVOF-catalogus, maar beschikbaar als pdf-file.
You are here: home - scripophily - Dutch trains and tramways
|