HUGO VAN DER MOLEN'S
Scripophily site
a collection of
historic bonds and shares
Dr. Hugo H. van der Molen -
Wederikweg 114 - 9753 AE Haren, The Netherlands
Tel: +31 (0)50 534
8795; Fax: +31 (0)50 534 0852; email: [email protected]
Beers N.V.
De onderneming in zijn huidige vorm vindt zijn oorsprong in het importeurschap voor Büssing bedrijfsauto's dat Adriaan Beers in 1915 verwierf.
Vanaf het begin schatte de heer Beers het belang van een goede aftersales hoog in zodat naast het leveren van chassis ook de levering van onderdelen grote aandacht kreeg. In 1923 werd het leveringsprogramma uitgebreid met het Franse merk Chenard Walker, dat niet alleen vrachtauto's produceerde, maar ook personenauto's en tractoren. Op de Bedrijfsauto-RAI van 1925 werden de Franse voertuigen voor het eerst op een beurs getoond. De zaken liepen voorspoedig zodat het bedrijf al snel haar intrek nam in een nieuw onderkomen met een werkplaats. De eerste werkplaats met de naam Beers op de gevel was een feit. In de dertiger jaren verwierf Beers het importeurschap voor de Amerikaanse Diamond T trucks. Onderwijl waren de activiteiten voor de andere merken sterk teruggelopen. Eind jaren dertig bood het bedrijf werk aan 47 medewerkers, waaronder alle vier de zoons van de heer Adriaan Beers.
1940-1945
Gedurende de oorlog stagneerde uiteraard de import van het Amerikaanse merk Diamond T, terwijl de bezetters een deel van de aanwezige chassisvoorraad vorderde. Als gevolg van de schaarste in brandstof concentreerde Beers zich op het ombouwen van de chassis naar een gasgenerator als aandrijving. Na de oorlog kwamen de normale activiteiten weer gestaag op gang. Prioriteit was het terug ombouwen van de gasgeneratoren naar de normale brandstof en het aanpassen van de, meestal Diamond T, legertrucks naar vrachtauto's voor civiele toepassingen. Van lieverlee kwam ook de reguliere import van Chenard Walker bestelauto's, Chausson autobussen en Diamond T trucks weer op gang zodat de levering van bedrijfsvoertuigen voor de wederopbouw van Nederland ook door Beers weer ter hand genomen kon worden.
Scania-Vabis
In 1946 presenteerde Beers voor het eerst op een Nederlandse beurs een vrachtauto- en buschassis van het Zweedse merk Scania-Vabis, resulterend in het importeursschap voor Nederland. In het begin van de vijftiger jaren leverde Beers nog louter chassis van Diamond T en Scania-Vabis en motorrijwielen van het merk Jawa; hoewel men zo nu en dan met een zelf ontwikkeld product de markt probeerde te veroveren. Een goed voorbeeld hiervan was de Beers Handyvan: een bestelwagenchassis met voorwielaandrijving en een zeer lage laadvloer. In 1954 werd het 1000-ste chassis Scania-Vabis afgeleverd. Aan het begin van de zestiger jaren nam de afzet van Scania-Vabis chassis t.o.v. de andere merken zo'n vlucht dat besloten werd om zich geheel op dit ene merk te concentreren. Later, in de zeventiger jaren, is het Spaanse merk Ebro nog even in het assortiment opgenomen geweest, maar dit bleek onvoldoende bij de Scania-producten aan te sluiten.
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie zo'n kleine 3.000 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is, met een capaciteit van 150 trucks per dag, de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd bijna 30.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. De omzet over 2005 bedroeg ruim 63 miljard Zweedse kronen (ruim 6,7 miljard Euro).
Momenteel is hier het volgende bewijs van aandeel te koop:
Beers N.V.
's Gravenhage, 1996; Bewijs van aandeel aan toonder, groot Fl. 2;
zeldzaam specimen van de Drukkerijen de Bussy Ellerman Harms bv te Amsterdam, afm. ca. 17 x 19 cm; prijs € 50.
You are here: home - scripophily - search by activity - automobiles - Beers