HUGO VAN DER MOLEN'S
Scripophily site
a collection of historic bonds and shares
Van Meel's Vliegtuigenfabriek / Van Meel's Aircraft Factory
(update: September 13th 2007)

Dr. Hugo H. van der Molen - Wederikweg 114 - 9753 AE Haren, The Netherlands
Tel: +31 (0)50 534 8795; Fax: +31 (0)50 534 0852; email: [email protected]


See page on explanations, sales conditions, costs of shipping and on how to order and to pay.
Paypal, VISA, Euro-Mastercard & American Express cards are accepted

You are here: home - scripophily - aviation - Van Meel's Vliegtuigenfabriek
Google
 
Web www.hugovandermolen.nl



English:
"Van Meel's Vliegtuigenfabrik" (Van Meel's Aircraft Factory) was established on july 12th 1913 in Soesterberg, The Netherlands, The shares were issued in Soesterberg and Rotterdam. The capital consisted out of 500 shares of 1000 Dutch Guilders. Marinus van Meel (see photo) came from a Rotterdam based business family and after his school days he worked in the cheese trade.At the aviation school of Henri Farman in France he got his flying licence in 1911. In 1912 he built his first aircraft, working with the firm Verwey & Lugard in Soesterberg. this was an improved version of the Farman. A second aircraft, called "de brik" (see photo) followed in 1913.This aircraft was bought by the newly established aircraft section (LVA) of the Dutch army. So, it was the first Dutch military aircraft ! The next aircraft was fitted out with floats and called the "water brik". In 1914 this aircraft crashed during a demonstration of the navy. In that year a second "brik" was sold to the LVA. For a short period of time Van Meel was owner of the NV Van Meel's Vliegtuigenfabriek. When the first world war broke out (during which The Netherlands remained neutral), van Meel was mobilize in the amy. After serving for a short period he retired from aviation. From 1936 onward he was director of van Meel's Coal and Shipping Company in Rotterdam.

   

   
   

Source of the description in Dutch: literally copied, including 2 photo's, from: http://home.planet.nl/~roos.effecten/divbedrijven.html
= Roo's Oude Effecten Site, september 13th 2007.


Nederlands:
"Van Meel's Vliegtuigenfabriek" is op 12 juli 1913 opgericht te Soesterberg. De aandelen werden echter uitgegeven te Rotterdam en Soesterberg. Het maatschappelijk kapitaal bedroeg f 500.000,- en was verdeeld in aandelen van f 1.000,00.
Marinus van Meel (zie foto) was afkomstig van een Rotterdamse zakenfamilie en was na zijn schoolopleiding werkzaam in de kaashandel. Op de vliegschool van Henri Farman in Frankrijk haalde hij in 1911 zijn vliegbrevet. In 1912 bouwde Van Meel, inmiddels werkzaam bij de firma Verwey & Lugard te Soesterberg zijn eerste eigen vliegtuig, een verbeterde variant op de Farman. Een tweede toestel, de Brik genaamd (zie foto), volgde in 1913. Dit toestel werd door de pas opgerichte Luchtvaartafdeling (LVA) van het leger gehuurd en daarna aangekocht. Het was daarmee het eerste Nederlandse militaire vliegtuig. Een volgend toestel werd uitgerust met drijvers en werd de Waterbrik genoemd. Hiermee maakte Van Meel vluchten vanaf de Waal bij Tiel. In 1914 verongelukte het vliegtuig tijdens een demonstratievlucht voor de marine. Datzelfde jaar werd een tweede Brik aan de LVA geleverd. Korte tijd was Van Meel eigenaar van de NV Van Meel's Vliegtuigenfabriek. Deze fabriek leverde de Brik II aan het leger, een vergrote versie van de eerste Brik. Nadat in 1914 de Eerste Wereldoorlog uitbrak werd Van Meel korte tijd als vlieger gemobiliseerd. Na deze korte diensttijd trok hij zich terug uit de luchtvaart. Vanaf 1936 was hij directeur van het Van Meel Kolen- en Scheepvaartbedrijf te Rotterdam.


See page on explanations, sales conditions, costs of shipping and on how to order and to pay.

You are here: home - scripophily - aviation - Van Meel's Vliegtuigenfabriek

Google
 
Web www.hugovandermolen.nl